Bercakaplah Benar walaupun menyakitkan

at Khamis, 11 Julai 2013 [ 8:43 PTG ]

Bismillah. Tip untuk orang awam. Apabila kita menjual kereta, perlu diberitahu kondisi kereta itu yang sebenar, contohnya,
"Kereta saya ini, pernah mengalami kemalangan, dan pintu ini dahulunya kemek, sudah diketuk dan dicat semula. Kereta ini 'timing belt'nya sudah tiba masanya untuk ditukar. Kereta ini mempunyai masalah dengan penghawa dinginnya, pada sebelah malam, ianya kurang berfungsi. Saya ingin menjual kereta ini dengan keadaan asalnya."
Ini bagi memastikan duit yang kita terima hasil dari penjualan kereta tersebut menjadi duit yang hukumnya halal. Walaupun kepingan duit yang haram dan halal adalah sama di mata manusia.
Saya pernah banyak kali mendengar bahawa kita perlu memberitahu keadaan barangan dagangan kita yang sebenar, supaya hasil jualannya menjadi halal.
Ada seorang peniaga kain di zaman dahulu, memesan kepada pekerjanya sebelum meninggalkan kedai kainnya supaya menjual segulung kain ini dengan harga potongan sebanyak 50%, kerana ada kecacatan pada satu kawasan kain tersebut. Saudagar itu memesan kepada pekerjanya supaya menunjukkan terlebih dahulu kepada pelanggan sebelum menjualkannya dengan diskaun 50%.
Apabila saudagar itu pulang ke kedai kainnya, beliau mendapati segulung kain yang ada sedikit kecacatan itu sudah tiada di situ. Beliau bertanya kepada pekerjanya, sudahkan kau menjualkannya. Pekerjanya mengangguk kepala. Saudagar itu bertanya dengan harga berapa yang engkau jualkan kepada pelanggan itu.
Pekerjanya menjawab "Dengan harga tanpa diskaun"
"Kenapa engkau menjualnya dengan harga penuh? Tidakkah engkau sudah menunjukkan kepada pelanggan tentang kecacatan pada kain itu dan aku sudah mengarahkan engkau menjual dengan potongan separuh harga?" Tanya Saudagar itu lagi.
"Aku sudah menunjukkan kain itu, pelanggan itu tidak berkata apa-apa, maka aku jual dengan harga 100% supaya untung kita banyak" Jawab pekerjanya itu.
"Sekarang, aku mahu engkau pergi cari pelanggan itu dan memulangkan semua duit yang beliau sudah bayar ini, dan beritahu kepadanya aku halalkan kain itu, kerana aku tidak mahu makan duit yang haram, kerana menganiaya orang itu dengan tidak memberitahu akan kecacatan kain itu terlebih dahulu sebelum beliau membuat keputusan untuk membelinya".
Itu di dalam bisnes bukan sahaja ianya mesti
Syariah Compliant Marketing (Pemasaran Patuh Syariah) ianya juga mesti Bisnes Patuh Syariah.
Apabila kita menjadi pelanggan, kita juga menjadi pelanggan yang patuh syariah. Contohnya apabila kita ingin makan di restoran dan peniaga menyuruh kita makan dahulu. Sebaik habis dan ingin membayarnya, kita perlu ceritakan apa yang ada di dalam pinggan kita tadi, contohnya :
"Saya ambil, nasi, lauk sayur kangkung, saya tambah juga lobak merah, saya amil telur ikan tiga ketul, saya ambil sambal belacan dan saya juga mengambil sambal tempoyak. Oh ya saya ada ambil kuah sup, tetapi ada daging hancur yang masuk bersama dengan kuah sup itu ke dalam pinggan saya." Ini bagi memastikan kita membayar semua apa yang kita ambil. Saya paling tertekan apabila tuan restoran menyuruh saya makan dahulu, saya takut saya terlupa ataupun tidak menyebut secara menyeluruh (details) seperti di atas, menyebabkan makanan yang saya makan itu ada unsur haram.
Menjadi peniaga dan pelanggan kedua-duanya perlu memastikan duit yang diterima ataupun duit yang dibayar adalah halal sepanjang kita menumpang di bumi dan menggunakan semua harta dan kemudahan Allah.
Lain sekolah Agama, lain pula mazhabnya, ikut mazhab yang kita lebih yakin dan lebih percaya dan pada masa yang menghormati dan meraikan mazhab-mazhab lain yang patuh pada ajaran yang dibawa oleh Nabi Muhammad s.a.w.
Astaghfirullah.

Shamsuddin Kadir

Ikuti kami melalui RSS 2.0.
Komen
Kongsi
Recomendations

Dikuasakan oleh Blogger.

Inilah Kehidupan, ISLAM itu bukanlah agama semata, ISLAM itu adalah kehidupan, mengajarkan kita setiap perkara mengenai kehidupan dari sekecil perkara sehingga sebesar perkara.