RAHSIA MAKANAN

at Isnin, 15 April 2013 [ 5:39 PTG ]


  1. Manfaat vitamin D. Sejak kecil kita diajar berjemur di tengah panas matahari pagi, kerana ia baik untuk memberikan kekuatan pada tulang

  2. Ini kerana sinaran matahari digunakan oleh tubuh untuk mengolah vitamin D dan membuatkan tulang kuat dan sihat. Vitamin D yang boleh didapati dalam tuna, salmon, sardin, juga susu, bermanfaat untuk mengurangi risiko diabetes, kanser payudara, kanser usus dan kanser rahim.

  3. Betik baik untuk jantung. Betik mengandungi banyak enzim yang berguna untuk pencernaan tubuh. Dalam usia lanjut, masalah pencernaan seringkali terjadi dan pengambil buah ini sedikit sebanyak dapat melawaskan sistem pencernaan. Betik juga mengandungi potasium yang merupakan nutrisi jantung.

  4. Pelupa vs sayur-sayuran. Dengan penambahan usia, anda menjadi pelupa. Sifat pelupa bukan sahaja berkait rapat dengan proses penuaan, tetapi juga disebabkan oleh pemakanan. Dari kajian yang dijalankan makanan mempunyai kesan negatif dan positif terhadap otak manusia. Sayur-sayuran terbukti mampu mengurangkan masalah pelupa akibat daripada kesan penuaan. Ini kerana sayur-sayuran, terutama yang berdaun hijau dapat meningkatkan keupayaan otak.


Ikuti kami melalui RSS 2.0.
Komen
Kongsi
Recomendations

Dikuasakan oleh Blogger.

Inilah Kehidupan, ISLAM itu bukanlah agama semata, ISLAM itu adalah kehidupan, mengajarkan kita setiap perkara mengenai kehidupan dari sekecil perkara sehingga sebesar perkara.