Pagar Kayu...

at Isnin, 15 April 2013 [ 6:51 PTG ]

Selain dari Pintu pagar, awning & kolam ikan, projek lain yang termasuk ke dalam pakej ubahsuai Teratak kami ialah pagar kayu... Sebenarnya pagar ni dah lama aku rancang. Tapi, peralatan pertukangan & modal untuk membeli bahan-bahan mentah masih belum mencukupi. Aku pun memang dah nekad untuk merekabentuk & menyiapkan sendiri.

Pagar kayu ni cukup popular untuk rumah-rumah yang mengenakan konsep seperti nusantara, bali atau tropika. Cuma aku tak mahu terikut-ikut dengan rekabentuk yang dah biasa aku nampak. Sebab utamanya aku pasti adalah kos selain tahap kepayahan untuk membinanya memerlukan kemahiran pertukangan yang tinggi. Justeru, sekali lagi aku cuba fikirkan rekabentuk yang paling ringkas , kemas & mudah untuk dibina serta bajet yang rendah.

Prosesnya agak sedikit rumit. Mula-mula sekali aku kena ikat batu-bata lebih kurang 3 kaki tinggi. Lepas siap plaster dan di sapu cat, aku mula lekatkan besi L setiap penghujung yang telah ditebukkan lubang-lubang untuk mengikat kayu-kayu pagar yang telah dipotong mengikut ukuran dengan skru. Bagi memudahkan proses pemasangan, aku nasihatkan kayu & besi yang akan digunakan disapukan cat terlebih dahulu. Selepas siap dipasang, bolehlah di touch up mana-mana cat yang tertanggal.

-

Berdasarkan ciri-ciri pagar kayu yang termampu aku fikirkan, inilah hasilnya. Memang cukup ringkas. Sebagai nilaitambah, aku cuba terapkan sedikit elemen seni/ nilai estetika yang agak sesuai untuk digabungkan. Aku lekatkan batu hiasan bali yang aku beli di Sungai Buloh...

Keseluruhannya, proses menyiapkan pagar kayu ni bukanlah terlalu sukar sebab aku berjaya siapkannya lebih kurang seminggu dengan sedikit bantuan isteri...

Ikuti kami melalui RSS 2.0.
Komen
Kongsi
Recomendations

Dikuasakan oleh Blogger.

Inilah Kehidupan, ISLAM itu bukanlah agama semata, ISLAM itu adalah kehidupan, mengajarkan kita setiap perkara mengenai kehidupan dari sekecil perkara sehingga sebesar perkara.