Kita, Nakhoda & Sebuah Bahtera...

at Rabu, 3 April 2013 [ 7:39 PTG ]

TENTU kita semua pernah melihat sebuah bahtera yang sedang teroleng-oleng dipukul ombak di tengah lautan. Bahtera itu dimudik menggunakan layar yang akan membawanya ke destinasi yang ditujui. Kelajuan bahtera itu ditentukan oleh kekuatan angin yang bertiup dan kecekapan nakhodanya.

Apakah yang akan terjadi jika tiada angin yang bertiup, dan bahtera itu dikemudi oleh seorang nakhoda yang tidak cekap? Tentulah dengan ketiadaan angin akan menyebabkan bahtera itu tidak akan mampu bergerak, hanya teroleng-oleng di tengah lautan, meskipun bahtera itu dikemudi oleh seorang nakhoda yang cekap. Begitu juga jika bahtera tersebut tanpa seorang nakhoda yang cekap, hanya angin yang tekal bertiup, maka bahtera itu akan sesat tanpa arah dan risiko berlakunya tragedi karam amat tinggi.

Begitulah halnya dengan seseorang yang mempunyai sebilah pedang yang tajam. Apabila kesan ketajaman itu tidak dirasai dan masih tidak mampu mengalahkan musuh, bukanlah salahnya pada pedang tersebut, tentu pula capiknya akan terlihat kepada si pengguna pedang itu. Begitu juga halnya seorang pemain bola sepak yang sedang mengambil sepakan penalti. Apabila bolanya tersasar dari pintu gol, maka apakah bola yang perlu dipersalahkan atau pemain bola sepak tersebut yang tidak mahir teknik atau tidak mampu mengawal gemuruh?

Begitulah tamsilan kehidupan ini. Kita adalah nakhodanya. Hati dan nafsu adalah bahtera. Laut yang luas adalah jalan yang perlu kita pilih berdasarkan koordinat al-Quran dan Sunnah.

Allah s.w.t meminta kita menggunakan akal supaya menafsir hakikat kehidupan ini melalui jalan pancaindera yang telah dikurniakan oleh-Nya, seperti saranan Allah dalam al-Quran: “Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi, dan pada pertukaran malam dan siang, ada tanda-tanda (kekuasaan, kebijaksanaan, dan keluasan rahmat Allah) bagi orang-orang yang berakal.” (Ali Imran: 190).

Allah menggesa menggunakan akal supaya berfikir dan memanfaatkan kehidupan dalam keterikatan sentiasa kepada-Nya kerana seseorang manusia itu bergantung kepada apa yang disandarkan dalam hidupnya. Jika disandarkan kepada Allah maka dia menjadi hamba kepada Allah, jika disandarkan kepada makhluk maka dia menjadi hamba kepada makhluk. Seorang yang memperhamba diri untuk sesuatu maka dia sanggup bersusah payah dan bermatian untuk sesuatu itu, seperti mana halnya seorang nakhoda yang bersusah payah melawan arus dan gulungan ombak untuk sampai ke destinasi yang ditujui.

Ikuti kami melalui RSS 2.0.
Komen
Kongsi
Recomendations

Dikuasakan oleh Blogger.

Inilah Kehidupan, ISLAM itu bukanlah agama semata, ISLAM itu adalah kehidupan, mengajarkan kita setiap perkara mengenai kehidupan dari sekecil perkara sehingga sebesar perkara.