Hadi: Pakatan kini lebih mantap bagi saingi BN

at Rabu, 3 April 2013 [ 5:00 PTG ]

Abdul Hadi AwangPresiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang

MARANG - Pas menghadapi Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU13) dengan persediaan lebih baik berbanding PRU12 berikutan pembubaran Dewan Rakyat yang diumumkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, semalam.

Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata, secara keseluruhannya, Pas selesai membuat penyusunan kerjasama dalam Pakatan Rakyat (PR), malah lebih baik daripada 2008 di mana PR berjaya mewujudkan gelombang tsunami dalam arena politik tanah air.

“Jentera parti bergerak sejak awal dan ditingkatkan sebaik pengumuman pembubaran," katanya.

Ketika ditanya kerusi akan ditandingi Pas, Abdul Hadi mengulangi kenyataannya sebelum ini bahawa Pas jangkakan bertanding 76 kerusi Parlimen daripada 222 kerusi pada PRU13 berbanding 66 kerusi pada PRU12.

Katanya, pertambahan dan penyusunan kerusi itu dipersetujui semua pihak dalam PR, manakala baki kerusi lain akan melibatkan pembahagian antara PKR, DAP dan parti di Sabah serta Sarawak.

“Pas juga akan mengemukakan calon paling bertanggungjawab, paling menunaikan amanah dibuktikan melalui Kerajaan Negeri diperintah dan melalui kawasan sudah dimenangi serta melalui khidmat masyarakat (termasuk muka baru).

“Ia dilakukan semua kalangan kita kepada rakyat sepanjang 2008 sehingga kini agar rakyat dapat menilai walaupun kita bukan parti yang memerintah (namun) kita telah menunaikan tanggungjawab mengikut kemampuan untuk rakyat dengan seikhlas-ikhlasnya,” katanya.

Ketika ditanya adakah beliau akan mempertahankan dua kerusi iaitu Parlimen Marang dan Dun Rhu Rendang dimenangi pada PRU12, beliau enggan memberi komen dan masih berahsia mengenainya, tetapi akan mengumumkannya dalam tempoh terdekat ini.

“Sebagai pemimpin pertama dalam parti, saya sendiri masih lagi memberi peluang kepada parti untuk membuat keputusan di mana saya (akan) bertanding,” katanya dan berharap PRU13 kali ini dapat diadakan dengan adil dan telus melalui sistem demokrasi sebenar.

Dalam perkembangan lain katanya, Pas juga bersedia beri kerjasama kepada DAP dengan menawarkan simbol parti ‘bulan’ kepada calon daripada parti itu jika DAP dibatalkan pendaftarannya oleh Pendaftar Pertubuhan (ROS).

Ikuti kami melalui RSS 2.0.
Komen
Kongsi
Recomendations

Dikuasakan oleh Blogger.

Inilah Kehidupan, ISLAM itu bukanlah agama semata, ISLAM itu adalah kehidupan, mengajarkan kita setiap perkara mengenai kehidupan dari sekecil perkara sehingga sebesar perkara.